• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۲-۲۰ - ۰۹:۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
خداداد افشاریان، عضو جدید هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

حال داوری‌مان خوب نیست، باید نجاتش دهیم/ برای میزبانی تیم ملی باید از ظرفیت‌ها در سطح ریاست‌جمهوری استفاده کرد

در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال هر عزیزی که می‌خواهد رئیس کمیته داوران بشود و این مجموعه را در دست بگیرد ان‌شاءالله با همراهی و همدلی همه بتوانیم این مجموعه داوری را نجات داده و حق داوران را از فوتبال بگیریم.

حال داوری‌مان خوب نیست، باید نجاتش دهیم/ برای میزبانی تیم ملی باید از ظرفیت‌ها در سطح ریاست‌جمهوری استفاده کرد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: بعد از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال و معرفی رئیس جدید، اعضای جدید هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز انتخاب و معرفی شدند که در این بین خداداد افشاریان داور کهنه‌کار فوتبال ایران که در مدت اخیر به‌عنوان کارشناس داوری و ریاست هیات کهگیلویه‌وبویراحمد فعالیت می‌کرد به‌عنوان یکی از اعضای هیات‌رئیسه انتخاب شد. این درحالی است که داوری فوتبال ایران وضعیت مناسبی را سپری نکرده و حالا از افشاریان به‌عنوان گزینه ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال نام برده می‌شود. البته در زمان حضور فریدون اصفهانیان یعنی رئیس قبلی کمیته داوران ایران، داوری روزهای پر چالشی را سپری کرد و فرازونشیب زیادی را پشت‌سر گذاشت و حالا این امیدواری می‌رود که با حضور افشاریان نکات تاریک داوری و همه ابهامات گذشته حل‌وفصل شده و یک بار دیگر داوری فوتبال ایران به روزهای اوج گذشته بازگردد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با افشاریان را در ادامه می‌خوانید.

از تودیع و معارفه اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال که روز دوشنبه برگزار شد صحبت‌مان را آغاز کنیم. در این جلسه چه صحبت‌هایی ردوبدل شد؟

با توجه به اینکه دوستان سابق بر این، حدود چهار تا هشت سال در فدراسیون فوتبال و هیات‌رئیسه زحمت کشیده و تلاش کرده و وقت‌شان را گذاشته بودند می‌طلبید تا در یک فضای صمیمی و با تقدیر از زحمات آنها مجموعه را ترک کنند. در هر صورت تصمیم گرفتیم در یک جمع بسیار صمیمی و با یک هدیه بسیار ناقابل و ناچیز اعضای قبلی هیات‌رئیسه در مراسم تودیع و معارفه فدراسیون را ترک کنند. در مجموع جلسه خوب و پرباری برگزار شد و اعضای سابق از خاطرات و تجربیات خود برای اعضای جدید صحبت کرده و درواقع این نفرات در این جلسه صادقانه نظرات خود را اعلام کرده و ابراز امیدواری کردند در آینده در صورت نیاز بتوانند تجربیات‌شان را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دهند. این درحالی است که اعضای هیات‌رئیسه جدید نیز جنس‌شان به‌خوبی جور است و از آدم حقوقی تا فنی و داوری در این هیات‌رئیسه جدید داریم و احساس می‌کنم در آینده اتفاقات خوبی خواهد افتاد. با توجه به اینکه هنوز نایب‌رئیس اول انتخاب نشده ترکیب ۱۰ نفره هیات‌رئیسه جدید فدراسیون فوتبال به نظر من می‌تواند یکی از هیات‌رئیسه‌های همگون و همدل باشد تا در راستای اتفاقاتی که در مجموعه فدراسیون فوتبال پیش می‌آید هم نسخه‌های آنی پیچیده و هم نسخه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بپیچد. این درحالی است که دل‌مان می‌خواهد کارهای بسیار خوب و مفیدی برای فوتبال صورت بگیرد و ان‌شاءالله این توانمندی را داشته باشیم.

دستاورد خوبی از هیات‌رئیسه قبلی برای تیم جدید باقی نمانده ازجمله مشکلات مربوط به قرارداد ویلموتس. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

نیمه خالی لیوان را نبینیم. در هر صورت موقع جام‌جهانی رفتن همین هیات‌رئیسه حضور داشت و وقتی دو دوره بدون دغدغه و نگرانی به جام‌جهانی صعود کردیم نیز همین هیات‌رئیسه در فدراسیون بودند و با آنها ۵ ستاره شدیم‌. این عزیزان هم زحمت کشیدند و اتفاقاتی هم بود، هرچند می‌شد تلاش‌های بیشتری هم انجام داد. اما معتقدم نباید نبش قبر کرد چون آنها هم کار کردند و اگر فوتبال به اینجا رسیده مرهون تلاش‌های هیات‌رئیسه قبلی است. پس نیمه خالی لیوان را نمی‌بینیم و گذشته را شخم نزنیم و به عقب برنگردیم اما می‌طلبد تا با اتفاقاتی که افتاده، با نگاه ویژه به دنبال رفع مشکلات رفته و ان‌شاءالله در گام اول این بحران یعنی مشکلی که برای تیم ملی به‌وجود آمده است را بعد از حل مشکل ویلموتس، بتوانیم با سلامت از آن عبور کنیم و مطمئنا در ادامه اتفاقات خوب و خوش‌یمنی ‌خواهد افتاد.

هر چقدر هم نیمه خالی لیوان را نبینیم اما باید قبول کنیم که داوری فوتبال کشورمان اوضاع جالبی نداشته و امروز داوران قضاوت‌های خوبی ندارند.

به هر صورت آنهایی که مسئول کمیته داوران در فدراسیون‌های قبلی بودند مشکلاتی داشتند و راهکارهایی هم داشتند اما حقیقتا من هم حس می‌کنم الان حال‌مان در داوری خوش نیست و می‌توانیم خیلی بهتر از اینها باشیم و پای کار سر حال‌تر و با نفس تازه‌تر و بهتر از قبل، داوران با صلابت‌تری در این مجموعه داشته باشیم. امیدوارم خدا کمک کند تا به این هدف رسیده و در هر صورت در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال هر عزیزی که می‌خواهد رئیس کمیته داوران بشود و این مجموعه را در دست بگیرد ان‌شاءالله با همراهی و همدلی همه بتوانیم این مجموعه داوری را نجات داده و حق داوران را از فوتبال بگیریم.

اصفهانیان در این اواخر کمتر پاسخگوی رسانه‌ها بود و در این زمینه شفافیت کمتری را از او و مجموعه فدراسیون شاهد بودیم. شما قول می‌دهید در فاز جدید حضور در فدراسیون فوتبال پاسخگو باشید و شفاف‌سازی را سرلوحه کار خود قرار دهید؟

اگر من پای کار رفتم و کمیته داوران به دست من سپرده شد به‌عنوان کسی که در هیات‌رئیسه هستم و مجمع انتخاباتی من را برای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال انتخاب کرده سعی می‌کنم تا در هر صورت شفاف‌سازی را الگوی خود قرار داده و در مسائل مختلف با شفافیت برخورد کنم و سعی می‌کنم صداقت و شفاف بودن را سرلوحه کار خود قرار دهم چون چیزی برای پنهان کردن در فوتبال برای مردم وجود ندارد. با این حال باید پای کار برویم و ببینیم چقدر می‌توانیم فشار را تحمل کنیم و چقدر کار داریم و اوضاع چطور است، اما به هر صورت بدون رسانه‌ها که چشم‌وگوش مردم هستند و وجدان بیداری دارند و می‌توانند با انتقادات و راهنمایی‌های خود به فوتبال کمک کنند نمی‌توانیم پیشرفت کرده و جلو برویم. امیدوارم که اتفاقات خوبی برای فوتبال با همراهی رسانه‌ها و اصحاب رسانه و خبرنگاران بیفتد. مطمئنا نفس حق اهالی رسانه موجب پیشرفت و تعالی فوتبال خواهد شد. از آنجایی که رسانه‌ها هیچ‌گاه ادعای ارث و میراث نمی‌کنند، اگر بتوانند در این زمان حساس کمک حال فدراسیون فوتبال و اعضای آن باشند ان‌شاءالله قول می‌دهم تا در همه مراحل بتوانیم پیشرفت کرده و امور را با توسعه پیش ببریم.

به‌عنوان کسی که به‌عنوان داور سابق و کارشناس داوری به هیات‌رئیسه فدراسیون رسیده‌اید و طبق قانون نیز باید روسای کمیته‌ها از اعضای هیات‌رئیسه باشند به نظر می‌رسد این احتمال زیاد باشد که شما به‌عنوان رئیس جدید کمیته داوران انتخاب شوید!

من هم امیدوارم این اتفاق بیفتد چون همه این عزیزانی که در هیات‌رئیسه هستند دل‌شان برای فوتبال می‌سوزد اما من سوای فوتبال دلم برای داوری هم می‌سوزد. آنها هم همراه هستند و دستی بر آتش فوتبال دارند اما من علاوه‌بر فوتبال دوست دارم به داوری هم کمک کنم چون در این مجموعه بیشتر از همه دوستار و دلسوز داوری هستم. من نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی می‌افتد اما امیدوارم برای فوتبال کشور و داوری آن اتفاقات خوبی بیفتد و حالا فعلا پیش می‌رویم تا ببینیم در آینده نزدیک چه خواهد شد. البته در جلسه اخیر درباره هیچ کمیته‌ای تصمیم‌گیری نشد. با این حال انتخاب روسای کمیته‌ها به جلسه بعدی موکول شده و اگر این کمیته به من برسد سعی می‌کنم با همدلی و همراهی همه دوستان اتفاقات خوبی را پیش ببریم.

به نظر می‌رسد فعلا دغدغه و نگرانی فدراسیون به نتایج تیم ملی و میزبانی کشورمان مربوط می‌شود چراکه عزیزی‌خادم به همراه آصفی با وزیر امورخارجه دیدار کرد تا با بهره‌گیری از دیپلماسی سیاسی بتوانیم میزبانی دور برگشت گروه سوم مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی و جام ملت‌ها را که حق ایران است بگیریم. چقدر امیدوار هستید که این اتفاق بیفتد؟

طی سه چهار روز اخیر اگر بگویم تمامی زمان و وقت عزیزی‌خادم به این موضوع اختصاص پیدا کرده که او بتواند میزبانی را برای کشورمان بگیرد شاید حرف بیجایی نزده باشم. در هر صورت باید با یک دیپلماسی سیاسی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و حتی در سطح ریاست‌جمهوری و وزارت امورخارجه و دوستانی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا صاحب منصب و صاحب رای هستند ان‌شاءالله بتوانیم این میزبانی که حق ایران هست را بگیریم. نمی‌دانم در عمل چقدر این اتفاق می‌افتد و چقدر می‌توانیم موفق باشیم اما خیلی خوش‌بینم. با توجه به رفتار‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که صورت می‌گیرد احساس می‌کنم ان‌شاءالله این اتفاق افتاده و ما هم زورمان را خواهیم زد تا این اتفاق بیفتد. دیگر بسته به تصمیم‌گیری کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد. حتما می‌دانید که کشورهای عربی صاحب نفوذ هستند اما مجموعه هیات‌رئیسه و رئیس فدراسیون فوتبال و اهالی فوتبال کشورمان دوست دارند این اتفاق بیفتد و دنبال کار هستیم تا این حق فوتبال کشورمان را بگیریم و ان‌شاءالله بتوانیم نسخه خوبی را برای این موضوع بپیچیم. هر چقدر برای تیم ملی و تلاش برای صعود به جام‌جهانی کار کنیم بازهم کم کار کردیم و باید تلاش‌مان را بیشتر کنیم.

در جلسه اخیر هیات‌رئیسه درباره دستمزد داوران و افزایش آن هم صحبت کردید؟

بله صددرصد. این موضوع به گفتن من بستگی ندارد و اظهر من‌الشمس است. البته مساله داوران فقط به دستمزد داوران برنمی‌گردد و مباحثی مانند امنیت روانی داوران، برخوردهایی که با آنها می‌شود، برطرف کردن اتفاقات ناخوشایند و ایجاد‌انگیزه مضاعف برای آنها در کنار پول‌هایی که طلبکار هستند همه اینها مشکلات امروز داوری فوتبال ایران هستند. بنابراین خیلی بیشتر از این حرف‌ها باید برای داوران کار کنیم و این یعنی اینکه در اصل مطلب هنوز هیچ اتفاقی برای داوران نیفتاده. ما همه بدهکار داوران هستیم و امیدوارم بتوانیم مطالبات آنها را یر به یر کرده و در ادامه ان‌شاءاللله بیشتر از این حرف‌ها بتوانیم کمک حال و یاورشان باشیم.

موضوع منع ورود بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ایران را بررسی کردید؟

در این خصوص صحبتی در جلسه اخیر هیات‌رئیسه نشد و بیشتر زمان ما درخصوص انتخاب دبیرکل و مناصبات سازمان لیگ سپری شد و چون تودیع و معارفه داشتیم در این خصوص ریز نشده و به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک در این خصوص نیز به بحث و تبادل نظر بپردازیم و تصمیم‌گیری کنیم.

درخصوص انتخاب نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال این موضوع به کجا رسید؟

واقعا خبر ندارم. ما در فدراسیون فوتبال خیلی کار عقب‌مانده داریم که تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا به این کارها رسیدگی کرده و ان‌شاءالله به این موضوع هم خواهیم رسید.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار